Gisteren gaan vissen op het kanaal Roeselare - Leie te Ingelmunster, ter hoogte van de zwaaikom Voeders Haeck. In de zwaaikom kon ik al niet want veel vissers, dus ging ik op het kanaal, juist op de kop van de zwaaikom. Vangst: 1 ruisvoorn (triestig ja, ik weet het) maar de omgeving vond ik echt walgelijk. Collega-vissers waren zo vriendelijk geweest hun vuilnis in de bosjes en langs de kant achter te laten. Wat ik daar vond: 2 lege flessen brasem-additief, 4 lege maisblikken, 1 lege campinggas-patroon, 1 lege zak kant-en-klaar grondvoer, en 2 kleine zakken met afval. In het water was het al niet veel beter, isomo-blok, lege verpakkingen, groene verf-achtige film op het water. Echt triest om te zien. Ik heb mijn handschoenen aangetrokken en wat opgeruimd, want mijn dochter van 5 was mee en ik zou niet willen dat ze zich kwetst aan het afval van anderen. Ik ga de volgende keer maar weer naar de oude Leiearm in St-Baafs.
Toch een kleine oproep: Collega-vissers, hou jullie visstek proper en neem desnoods je afval terug mee naar huis. Als er vuilbakken aanwezig zijn (zoals in Ingelmunster het geval is) gebruik ze dan. Hou er rekening dat er na jou nog vissers komen.
Zo, dit moest me even van het hart