Dit heb ik zopas verstuurd naar de bevoegde instanties.
Geachte,
Zoals iedere week ga ik in het weekend 's voormiddag roofvissen. In Belgie hebben we door jaren lange inspanningen van gemotiveerde roofvissers en hengelverenigingen een overeenkomst kunnen tot stand brengen met de overheid dat er op bepaalde wateren het ganse jaar mag gehengeld worden op roofvis wel te verstaan met de nodige en positieve reglementering voor de toekomst.
Zo behoort ook de blaarmeersen in Gent tot één van die wateren.
Deze morgen ben ik aan het werpen en zie twee vissers staan die op elke steiger een hengel hadden ingeworpen (5 stuks), toen ze mij zagen was er al wat onrust bij hen (weet niet waarom). Na enige tijd zie ik plotseling de ene lopen om een schepnet en ja er hangt aan een hengel een vis. Een snoek van ongeveer schat ik 90cm.
Ik blijf kijken en zie dat ze er bang van zijn, plotseling stelt de ene zijn voet op de snoek en heeft hem wat harde kloppen (die waren zo hard dat het tot heel ver klonk). Ik rende naar daar en die hadden mij zien afkomen, op een mum van tijd zat de snoek in de plastiek zak en de rugzak in en was de anderen zogezegd de schepnet aan het afspoelen in het water om de indruk te geven dat de vis terug gezet was. Ik sprak hen aan in het engels, maar geen reactie tot ik zei dat ik de politie ging bellen want dat ze in overtreding waren (meeneemverbod vanaf 15 maart 2013). Die gasten waren al vlug alles aan het inpakken en al aan het stappen. Ik belde eerst naar de receptie van de blaarmeersen maar geen reactie, onmiddellijk heb ik al achtervolgend de politie gewaarschuwd.
Die nam nota van mijn gegevens en meldde mij dat ik niets meer hoefde te ondernemen. Ondertussen blijf ik die stropers volgen. Ze gaan buiten het domein en ik moet al af en toe lopen om hen te kunnen volgen. Af en toe verliezen ze wat visgerief. Inmiddels telefoneer ik terug naar de politie (101) om te zeggen in welke straat ik mij bevind en kreeg het antwoord dat ik niet meer moest achtervolgen, dat ik geluk gehad heb dat ik niet afgeranseld was en dat zij niet konden reageren wegens andere werkzaamheden en dat ik mijn plicht gedaan heb. Met dat antwoord was ik absoluut niet tevreden. Ik ben gevolgd tot waar ze wonen en heb de nodige nummers van de autoplaten opgeschreven. Het waren inderdaad buitenlanders (polen).
Dit kan totaal niet!
Voorbeeld: De dag voordien (zaterdag) zat er een oud vrouwtje te vissen op een steiger en die werd opgemerkt door een werknemer met een lichte bestelwagen met zwaailicht om 9 u 's morgens en werd vriendelijk verzocht om onmiddellijk op te ruimen van de steiger omdat dit een verboden hengelzone was en van het moment dat het oostblokkers zijn bloed hun neus.
Wat kunnen (moeten) wij nog meer doen om stropers weg te houden van onze zo dierbare viswateren, als je ziet dat er geen enkel instantie daar tegen controleert laat staan tegen optreed.
Wij betalen elk jaar vergunningen en lidgelden (soms extra) om degelijke viswaters te beschermen en structuur op te bouwen maar van controle op stropers is er geen sprake. Bang bang bang!
Jawel dit is een korte samenvatting van het gebeuren.
Een mooie zondagmorgen met een leuke hobby zien teniet gaan door een stelletje stropers.
Irriterende vriendelijke visgroeten.
Van Wassenhove Rik