Welkom op Het Forum
Van harte welkom op Witvisforum.be. Op dit forum kan je terecht met al uw hengelsportvragen.
Om alles netjes en overzichtelijk te houden gelden hier ook Forumregels. Lees de regels aandachtig en pas ze ook toe aub!
Wij wensen u veel plezier met het forum.
Het Witvisforum Team

Onderzoek paling & kabeljauw

Hier kan je discussiëren over onderwerpen die weinig met vissen te maken hebben (hou het netjes).
Forumregels
Hou steeds rekening met de Forumregels en pas ze ook toe!
Plaats reactie
pieterjan
Vip
Vip
Favoriet water: Kanaal
Favoriete discipline: Witvissen
Lid van: NVTA, De Wedstrijdvissers Ieper
Groep: Vips
Dierenriem:
Leeftijd: 35

Onderzoek paling & kabeljauw

Ongelezen bericht door pieterjan »

Ik ben bezig met een onderzoek naar paling en kabeljauw. Meer bepaald wil ik het belang van de Westerschelde en Belgische kustzone voor deze twee soorten aanduiden. Met de resultaten ga ik kaarten ontwerpen die weergeven waar en wanneer de vissen zich in het studiegebied bevinden. Hierdoor kan vb. de industrie hun werken aanpassen aan het habitatgebruik van de vissen (denk maar aan advies in milieu-effect rapporten). Het uiteindelijke doel is om een beheerplan op te stellen die ervoor moet zorgen dat de aantallen kabeljauw en paling opnieuw toenemen.
Voor dit onderzoek maak ik gebruik van telemetrie. Zenders worden in vissen gestoken en kunnen worden gedetecteerd door ontvangststations die in de Westerschelde en Belgische kustzone hangen. Ik heb gekozen voor 2 economisch belangrijke vissoorten, maar dat wil ook zeggen dat de kans groot is dat er een gezenderde vis wordt gevangen. Indien dit het geval is, kan je 2 dingen doen:
1) gezenderde vis terugzetten
2) gezenderde vis meenemen
Bij dit laatste zou ik graag de zender terugkrijgen. Dan kan ik de waardevolle data uitlezen en zender hergebruiken. Bij kabeljauw is het zo dat ze voorzien zijn van een uitwendig merkteken. Zo weet je dus of de vis een zender bevat. Bij paling is dit niet het geval. Enkel door middel van het litteken op de buik kan je zien of er mogelijks een zender in de vis zit.
Momenteel zijn palingen gezenderd in het krekengebied van noord Oost-Vlaanderen en het Albertkanaal. Vanaf de zomer 2015 ga ik er nog zenderen in de Schelde. Ook kabeljauw werd reeds gezenderd. Deze winter ga ik er nog een 20tal zenderen in de Westerschelde.
Als je een gezenderde vis gevangen hebt, kan je me contacteren op Pieterjan.Verhelst@Ugent.be of 0499387287.
Indien vragen of meer info, laat gerust iets weten :) .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Dit onderwerp heeft 28 reacties

U moet geregistreerd en aangemeld zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen lezen.

Registreer Aanmelden

Plaats reactie
Witvisforum.be : Mededeling i.v.m. de Forumregels